Smaki lata – idealny wegański sernik na zimno

Mam co raz większe wyrzuty sumienia, kiedy nie piszę. Przepisy zalegają, przestaję je pamiętać, bo przecież po co je spisywać…
Robota została rzucona, zgodnie z planem, ale w związku z pewnymi zawirowaniami i z przekory plan też się zmienił. Lepiej, nie ma planu! Czy to dobrze? Ponoć nie… Zobaczymy 😉
Póki co biorę się za publikowanie. Czekają przepisy, zwłaszcza te z produktów PolSoi. Dziś jeden z udziałem naturalnego Bio Tofu PolSoi.

Zawsze lubiłam sernik na zimno, moja mama często robiła latem. Ach… serki, galaretka, owoce. Bardzo dawno nie jadłam tego deseru. Mama kiedyś przestała robić a ja w związku z wegańskim gotowaniem nigdy nie robiłam sernika na zimno. Nadszedł czas, aby to zmienić, zwłaszcza, że w lodówce czekały 2 kostki tofu.

Deser przeszedł moje najśmielsze oczekiwania, masa tofornikowa była gładka i w ogóle nie czuć było charakterystycznego posmaku tofu (o tym, że truskawki nigdy nie zawodzą nie będę się rozpisywać). Tofurnikiem zostali poczęstowani zwykli zjadacze sera i serków. Nie zauważyli, że to bez mleczny wyrób. Ba! Byli zachwyceni. Same Ochy i Achy. Spróbujcie sami – warto.

Truskawkowy torufnik na zimno

tofurnik1

Składniki:

Spód:

  1. paczka ciastek korzennych (miałam najtańsze z PoloMarketu)
  2. 3 garście (około szklanki) migdałów
  3. pół kostki margaryny (Jeśli macie możecie użyć oleju kokosowego. Ja nie miałam takich cudów a w sklepie na oście jedynie margaryna nadawała się.)

Masa tofurnikowa:

  1. 2 opakowania Tofu
  2. 2 łyżeczki agaru
  3. 2 szklanki (ok. 0,4 l) mleka sojowego (użyłam waniliowego z biedronki)
  4. szklanka soku z cytryny (u mnie 2 soczyste cytryny wystarczyły)
  5. olejek waniliowy (lepsza będzie prawdziwa wanilia, ale nie miałam takowej)
  6. 2 łyżeczki cukru waniliowego
  7. ok. 1-1,5 sporych łyżek cukru trzcinowego*

Mus-galaretka truskawkowa:

  1. 0,4 kg truskawek
  2. 0,5 szklanki wody
  3. 2 łyżeczki agaru
  4. 1 kopiasta łyżka cukru trzcinowego*
  5. owoce do przybrania – kilka truskawek i garść borówek

Przygotowanie:

Najpierw przygotowujemy spód: Blendujemy ciastka, kiedy są już pokruszone, dodajemy migdały. Blendujemy aż ciastka zamienią się w pył. Ja zostawiłam nieco większe kawałki migdałów, chciałam, żeby były wyczuwalne, ale żeby nikt nie połamał na nich zębów 😉 Ciastka i migdały przesypujemy do miski i dodajemy rozpuszczoną margarynę. Mieszamy. Masę przekładamy do okrągłej formy (ok.24 cm) i porządnie ugniatamy. Pamiętajcie, żeby było równo. Wstawiamy do lodówki.

Możemy teraz zabrać się za masę tofurnikową. Tofu kruszymy do kielicha lub innego wysokiego naczynia. Dolewamy sok z cytryny i blendujemy. Tofu musi być dokładanie zmiksowane, chcemy uzyskać gładką, lekką masę, bez grudek. W tym czasie podgrzewamy mleko, kiedy zacznie się gotować dodajemy cukier i paręnaście kropel olejku i agar, starannie mieszamy, tu też nie może być grudek. Chwilkę gotujemy i dodajemy do masy tofurnikowej. Znowu kręcimy łyżką. Kiedy wszystko dobrze wymieszamy i stwierdzimy, że masa nam będzie smakowała, wlewamy ją na wcześniej przygotowany spód. Kiedy ostygnie wstawiamy do lodówki.

Przychodzi czas na mus-galaretkę truskawkową. Truskawki oczyszczamy z szypułek, myjemy i kroimy na byle jakie kawałki – wiadomo. Wrzucamy do rondelka i posypujemy cukrem. Podgrzewamy. Kiedy truskawki puszczą sok wlewamy wodę. Chwilę gotujemy i blendujemy sumiennie, niedozwolone są pływające kawałki truskawek (chyba że macie na to ochotę i taką przyjmiecie konwencję). Kiedy masa znowu zacznie bulgotać dodajemy agar i dokładanie mieszamy (chyba nikt nie chce grudek agaru). Chwilę gotujemy. Kiedy mus zacznie gęstnieć delikatnie wylewamy go na masę tofurnikową. Dekorujemy truskawkami i borówkami lub innymi owocami, na które macie ochotę 😉 Wstawiamy do lodówki i czekamy aż wszystko stężeje. Najlepiej smakuje na drugi dzień.

* jeśli chcecie, żeby było słodsze dodajcie więcej cukru

tofurnik3tofurnik2tofurnik4

Ostatnio na blogu zrobiło się bardzo słodko, przełamuję to nieco gitarami w remiksie uznanego za niegrzeczny kawałka Rihanny

4 thoughts on “Smaki lata – idealny wegański sernik na zimno

Skomentuj

